95792
Book
In basket
Niniejsza historia nie jest w zamierzeniu alternatywą wobec innych narracji przedstawiających dzieje fotografii; stanowi natomiast przyczynek do ponownego przemyślenia charakterystycznej niestabilności fotografii na gruncie ontologicznym.
Zdumiewający wkład w historię fotografii, w kwestię związków między filozofią a światłem oraz w annały historii techniki. Mikuriya ukazuje platońskie korzenie sztuki fotograficznej, przytaczając na dowód swoich tez przekonujące argumenty. Układ jaskini Platona zostaje przez autorkę przyrównany do projektu camera obscura; platońska koncepcja chôra - do samej fotografii; mistyczny związek z Bogiem, który może zaowocować ślepotą - do prześwietlenia zdjęcia, zaś przedstawiony przez Ficino paradoks dążenia ku światłu oraz pragnienia, by boski blask spłynął na świat - do światłoczułości.
Mikuriya zabiera nas w fascynującą podróż po "czasach prehistorycznych" fotografii. Jej śmiała, odważna wizja historii alternatywnej bierze początek w mrokach jaskini Platona i prowadzi ku ezoterycznym koncepcjom światła i świetlistości głoszonym w epoce wczesnego odrodzenia. Niniejsza książka stanowi ważny głos w debacie na temat "filozofii fotografii". Zamiast skupiać się na aspektach technicznych lub filozoficznych autorka kładzie nacisk na nierozerwalny związek obydwu tych światów. (Scott Mcquire, profesor Szkoły Kultury i Komunikacji, Uniwersytet Melbourne, Australia)
Availability:
Czytelnia MBP Zakopane
Brak informacji o dostępności: sygn. 77 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 193-205. Indeks.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again